fredag den 12. august 2011

Dkk Mogens Sørensen kap 9-10

Referat side 229-232
Læst til undervisningen d. 15-o8 11


Børn 6-12 år har udtryksformer med rim og remser og lærer bla.vits fra de voksne og i samtaler hvor det bruges.Ofte foregår legekulturen hvor der ikke er voksne til stede, hvor der er rim og remser , sanglege, og legekulturen formes efter forholdene og er udviklende .For at kunne deltage kræves det at du deltager og at du udøvere det og at du har færdigeheder med at kunne udtrykke dig ,at kunne iscenesætte, at kunne have evner til at organiserer legene i samtalen.
I kap 9 skrives der om at i tradinonelle forskning i den mundtlige fortælling skellenes mellem vertikal overlevering (fra voksne til børn ) og horisontal (barn til barn )at dag må vi også tage i betragtning at den moderne tid vi lever i har de digitale medier og alt det trykte også en betydning for fortællingens indhold og dennes påvirkning af fortællin gen.Især nettet formidler fx. nye vits rundt og at i den pædagogiske verden
er det nødvendigt at inddrage det og det står der også i lovgivningen at den pædagogisk er forpligtiget til.

SPROG :
229-234

I familien er det som oftest præget af stabilitet ,rutiner ,og forudsiglighed hvor det i institutioner forholder sig anderledes hvor det er et spil om magt, få status,roller og anerkendelse. At hvis du mestrer sproget godt kan du være overlegen i en diskussion
De kommunikative færdigheder til læres fra søskende og fra børns institution
Børn udtrykker sig oftest gennem fortælling med symbol og metafor hvor voksne udtrykker sig med beskeder information forklaring og begreber.
Sproget kan vi manipulerer med lyde og det at give sproget en anden vinkel med et humoristisk , eller ironisk . for at kunne bruge sproget på mange forskellige måder forudsætter det at forudsætter viden inden fra 3 kompetencer Et socialkulturelt(viden om samfund og kultur), et lingvistisk(hvordan det bruges i en bestemte situioner og uskrevne regler) og et poetisk(æstetisk -kan manipuleres på kreativ måde) . system

Ingen kommentarer:

Send en kommentar