tirsdag den 29. november 2011

uge 48

Dagens undervisning var om : identitet/dannelse
Identitet er det som du er. dit habitus det du har med, dit ståsted og at det er forskelligt efter hvilke arenaer du befinder dig i .
Dannelse : proces der ikke står stille . At dannelse sker i familien, opdragelse,opvæksten,gennem venner og udannelse. Løbende sker der en dannelse gennem hele livet .

Vi fik et spørgsmålom hvad serialitet er og hvad det modsatte er .Vi diskuterede det i grupper og fandt frem til at det er at være et nr i rækken ,at behandle alle ens og at det modsatte er at tilgodese individuelle behov , se den enkelte som et individ.
Et andet spørgsmål var om hvad institutionalisering erog kom frem til at det er at man konsekvent fortsætter med du plejer uden at være kristisk og at alle kender reglerne og at det kan være både kan have fordele og ulemper.


Så en tanke vækne film om skæld ud af Erik Sisgaard der var optaget i en børnehave . Det så og lød meget godtmen jeg synes ikke det fremgik hvad de stakkels pædagoger skulle gøre hvis børnene ikke vil høre efter og bliver ved med at udfordre pædagogen og ikke vil lytte til hvad der bliver sagt. Og noget undrene blev jeg over at de prøvede at ville opdrage forældrene til at ændre praksis på hjemfroten.

Den sidste film vi så den dag var fra dr 2 og og var en film fra Kina om demokrati. En skoleklasse fik at vide at de skulle have et demokratisk valg for første gang.En ny duks skulle vælges . det blev en hel gyser at se på . Børnene blev helt overladt til sig selv til at styrer processen og forældrene bestemte hvad børnene skulle sige i deres kamptale for at blive valgt.
Børnenes identitet var at de allesammen er enebarn at deres forældre kun har et barn og vil at deres barn skal blive valgt som duks koste hvad koste vil. Deres identitet er også at børnene er født i et stot land med et kommunistisk styr og at der ikke er eller sådan så det ud at ingen ved hvad demokrati går ud på at det er den der argumenter bedst eller svine den anden til vinder.
dannelsen forgik i skolen ved at lærer fortalte børnene hvad demokrati er og forældre dannede børn med deres egne holdninger og gav dem videre til deres eneste barn.

Der er vist lang vej for kineserne til de får lært hvad demokrati er og børnene var vist bedre tjent med at alt blev ved det gamle at læren bestemmer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar